JOM JOIN

Ahad, 7 Oktober 2012

DUHAI LELAKI!!!!

LELAKI WAHAI LELAKI!!!!!!!!!!

apabila terdengar saja perkataan lelaki, mungkin sahabat semua sudah boleh gambarkan apa itu lelakikan???..lelaki adalah gagah, kuat, bijak, dan paling penting adalah pelindung...

dalam al quran Allah ada menyebut:
   "ٱلرِّجَالُ قَوَّٲمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ۬ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٲلِهِمۡ‌ۚ فَٱلصَّـٰلِحَـٰتُ قَـٰنِتَـٰتٌ حَـٰفِظَـٰتٌ۬ لِّلۡغَيۡبِ بِمَا حَفِظَ ٱللَّهُ‌ۚ وَٱلَّـٰتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَٱهۡجُرُوهُنَّ فِى ٱلۡمَضَاجِعِ وَٱضۡرِبُوهُنَّ‌ۖ فَإِنۡ أَطَعۡنَڪُمۡ فَلَا تَبۡغُواْ عَلَيۡہِنَّ سَبِيلاً‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيًّ۬ا ڪَبِيرً۬ا 
maksudnya
''Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka"
BAiklah apa yang kita dapat simpulkan dari ayat ini lelaki adalah sebagai pemimpin iaitu orang yang sentiasa berani, tabah dan tidak gentar dengan apa-apa halangan sekali pun, dan bertanggungjawab kepada perempuan adalah melindungi mereka. Lelaki di cipta oleh allah dengan kelebihan yang cukup tidak terkira daripada perempuan tetapi itu tidak bermakna lelaki tidak memerlukan perempuan untuk meneruskan kehidupan mereka.


Mungkin kita pernah dengar cerita tentang semua sahabat-sahabat nabi seperti Abu Bakar As-sidiq,Uthman bin Affan,Ali Bin Abi Talib dan yang paling aku kagumi adalah Umar Al-khatab. Mereka semua ini bukan saja lelaki malah pahlawan terbilang yang sanggub berkorban jiwa dan raga hanya kerana Agama Allah.Umar Al-Khatab adalah seorang lelaki yang digeruni oleh semua orang walaupun dia hanya berada berseorangannya bersama dengan pedangnya.

Tapi sekarang, dunia ini kian berubah, bukan kian berubah tapi sudah bertukar keseluruhannya, kerana lelaki sekarang ini sudah semakin berkurangan dan perempuan semakin bertambah jumlahnya. Memang kenyataan ini tidak dapat tidak dapat di nafikan kerana peristiwa ini sudah pun dimaklumkan oleh Rasullah dalam sebuah hadisnya yang mengisahkan tentang tanda-tanda akan datangnya kiamat.

Namun begitu, aku bukan mahu meceritakan tentang tanda-tanda kiamat, tapi aku mahu memberitahu sedikit sikap yang kian merobek jiwa-jiwa lelaki pada zaman sekarang ini.
  • Penakut dan pengecut, lelaki sekarng ini semakin penakut untuk berdiri dihadapan( bukan maknanya bercakap dihadapan tapi mengetuai sesuatu) dan pegecut iatu hanya berani apabila mempunyai geng saja.Sikap ini tidak perlu kita amalkan kerana lelaki adalah berani, so fikir2lah
  • Tidak suka pada cabaran, lelaki adalah pelindung kepada perempuan, so jika lelaki tidak suka pada cabaran maka siapa akan lindungi perempuan (orang  tersayang). Cabaran mematangkan kita dan setiap cabaran yang kita tempuhi akan mengajar sesuatu ilmu yang baru.
Wahai lelaki,
tidak berguna wajah hensem,
badan tegak,
tetapi penakut

Wahai lelaki,
tidak berguna mempunyai geng,
ramai pengaruh,
tetapi pengecut,
apabila berseorangan.

Wahai lelaki,
anda mengharapkan seorang,
teman hidup yang solehah,
cantik dan ayu,
tapi anda,
tidak tahu menjadi Imam.

Kepada mahasiswa, mungkin sahabat adalah orang yang bijaksana, petah bercakap dan mungkin ada yang merasakan dirinya adalah lelaki yang terakhir.......Ingatlah jangan biarkan kawan-kawan lelaki sahabt jatuh tersungkur dalam kehidupan mereka kerana kita boleh mengibaratkan semua lelaki adalah sebatang lidi, jika dia sebatang maka mudah untuk dipatahkan dan jika ramai maka susahlah untuk dipatahkan...andaikata mereka jatuh, cepat-cepatlah bantu mereka untuk bangun, dan adaikata mereka terlena dalam kehidupan mereka cepat-cepatlah kejut mereka...Jomlah wahai lelaki, setiap langkah pertama penentu sahabat ke arah kejayaan.

Masa masih mempunyai sisa-sisanya, jadi kembalilah wahai lelaki, sebelum mata tertutp rapat, nafas di pangkal kerongkong, berubahlah, be the best. Menjadi yang terbaik bukan satu kepelikan kerana itulah sebenarnya diri kita. Andaikata anda tidak mampu sekurang-kurangnya anda sentiasa mencuba dan jangan sesekali putus asa untuk menjadi yang terbaik.

Untuk kesimpulannya, Wahai lelaki close ur eyes n selami jiwa anda, sanggupkah kita lihat dunia ini tanpa lelaki???sanggupkah kita yang gagah berani ini dianggap pengecut???sanggupkah anda melihat KEPUPUSAN LELAKI YNG SEJATI.....

2 ulasan:

  1. Bismillah,
    ana mohon share link post enta ni kat closed group campus..syukran kathiir,memang tgh cari post mcm ni dlm bbrp masa ni..teruskan jihad pena enta,moga Allah redha

    BalasPadam

THANKS

THANKS