JOM JOIN

Sabtu, 8 Disember 2012

NIKMAT DAN UJIAN

subhanallah...alhamdulillah...terima kasih allah...akhirnya dapat jua aku merebahkan badanku yang kepenatan ini... Seluruh tubuh kurasai bagaikan satu beban yang berat berada diatas belakangku namun semua ini terlerai seperti manik-manik kecil yang terputus dari talinya, apabila direbahkan di atas tilam yang lembut. Subhanallah....

Apabila perasaan ini bermain-main dihatiku dan bayangan-bayang apa yang telah ku lalui satu hari ini memancar terang difikiranku menyebabkan aku teringatkan suatu ayat dalam al quran seingat aku ada 3 kali dua kali ayat ini disebut dalam alquran( kalau silap sila perbetul). Salah satu daripadanya adalah


وَإِن تَعُدُّواْ نِعۡمَةَ ٱللَّهِ لَا تُحۡصُوهَآ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَغَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬ (١٨
maksudnya
"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (18)" surah an nahl..


Ya allah,
ampunilah dosa hambamu ini,
yang lupa untuk bersyukur,
padamu,
Ya allah.

Aku cuba menghayati apakah maksud ayat ini diturunkan kepada manusia. Subhanallah, memang betul nikmat allah yang diberi kepada ku adalah  tiada hentinya tetapi hati ini, bibir ini berat untuk bersyukur kepada Nya.Aku teringatkan satu kata-kata seorang askar dimana dia menyebut " manusia ini tidak akan mengerti erti syukur sebelum mereka merasai kesusahan." Tiba-tiba apabila memikirkan tentang nikmat pasti aku sentiasa bayangkan seorang ustaz yang menanggis setiap kali diceramah akan tajuk nikmat. Ustaz itu adalah Ustaz Asri (MAZA) bekas mufti Perlis.

Apabila ditanya adakah kamu bersyukur dengan nikmat Allah... sudah pasti sahabat semua akan menyatakan kesyukuran.... tapi adakah itu benar??? adakah itu pasti??? Adakah itu keadaan hati sahabt ketika itu. Terus terang, yang sebenarnya itu hanyalah mainan hati kita.Kenapa kau berkata demikian adalah kerana cuba kita ingat-ingatkan kembali masa yang lepas berapa kali kita merunggut??? berapa kali kita menyalahi orang lain??? berapa kali kita memarahi allah??? masyaallah.....close ur eyes n remember it back. Manusia ini adalah sama jadi orang yang menulis juga kadang-kadang terlupa tapi insyaaallah sama-samalah kita menasihati antara satu sama lain.

Aku merenung kembali sudah seminggu allah memberikan aku peluang untuk meneruskan sisa-sisa hidupku yang tidak pasti bila ia akan menemui penghujungnya. Hanya dengan satu minggu allah mengujikan terhadap fizikal dan mentalku... Alhamdulillah.... berpegangkan kepada " i must learn it if i want to be No. 1" aku berjaya melepasi ujian-ujian tersebut. Mungkin badan ini fikiran ini terasa seperti sudah penat untuk berkhidmat kepada orang disekeliling tapi aku hancurkan perasan ini agar ia tidak berakar umbi di hatiku. Mungkin ada yang berpendapat, kenapa perlu aku hiraukan orang disekeliling kita sedangkan tanpa mereka aku mampu mendapat ijazah, tanpa mereka aku masih lagi mampu bekerja. 

Tapi bagiku, cukuplah bagiku merasai kesakitan itu tidak pada orang disekelilingku. Bayangkanlah wahai sahabat, mungkin kita tidak merasai atau terlepas dari sesuatu malapetaka sedangkan mereka disekeliling sahabat merana kerana kita yang mahu terlepas darinya... Ingatlah wahai sahabat, di hari kelak, allah akan memperbentangkan sikap pentingka diri sendiri kita ini kepada seleuruh umat manusia bermula di umat nabi adam hinggalah umat nabi muhammad yang terakhir.

Sebagai kesimpulannya, bersyukurlah wahai sahabta terhadap nikmat yang kita perolehi dan jangan sesekali kita pentingkan diri sendiri....

p/s : maaf atas kesulitan update blog untuk sama-sama kita memperingati antara satu sama lain kerna hari semakin hari bukan aku sudah letih untuk menulis blog tapi hari semakin hari assigment bertambah2..tanggungjawab yang perlu dilaksanakan semakin berat untuk dipikul oleh ku...maaf sahabat...doakan aku agar mendapat keputusan yang cemerlang (maklumlah tak lama lagi dah nk start exam)


1 ulasan:

  1. moga berjaya.. doakan kami kmpian di ukm juga ya

    BalasPadam

THANKS

THANKS