JOM JOIN

Ahad, 9 September 2012

SAY NO FOR SMOKING


" UTM bebas asap rokok" itulah satu slogan kempen yang akan dijumpai di UTM sekarang ini...aku memang setuju dengan kempen ni.... Kempen ni bukan untuk diorang tapi haya untuk kita dan mendisiplinkan kita. Merokok adalah hak peribadi sahabt semua, so aku terlebih dahulu minta maaf jika perkongsian ini terguris dihati, kerana aku hanya mahu menyatakan pandangan aku terhadap rokok je...

Mungkin masyarakat sekarang sudah biasa dengan rokok sehinggakan rokok itu dijadika satu keperluan asas macam makanan. Kita sudah pun sedia maklumkan, yang rokok tu banyak keburukan dia, ia boleh merosakkah jantung kita....tp kali ini aku tak nak bincang perkara yang sudah pun sahabt semua ketahui sebab ia akan seperti "bagaikan mencurah di atas daun keladi"

Siapa pernah belajar sejarah, tingkatan 4 menyatakan yang kejatuhan empayar china adalah disebabkan ketagihan rakyatnya dengan candu. Sebelum itu pihak british cuba untuk menakluk china tapi tidak berjaya kerana maharajanya mengamalkan sistem pintu tertutup. Jadi pihak britst merosakkan rakyat china sebelum mengambil alih pentadbiran china....so samalah dengan sekrang ini, mungkin kita boleh kata yang negara luar tidak akan mengambil kesempatan terhadap negara kita tp sejauh mana kita boleh mencurahkan kepercayaan ini kerana negara luar mempunyai kuasa VTO, bila-bila masa mereka boleh memijak kita.

Kali nii aku nak kongsi sedikit cerita benar, terdapat seorang lelaki yang bernama Fulan bin Fulan telah pun melaksanakan perkahwinan dengan seorang permpuan. Si fulan ni sangat baik sehinggakan semua orang yang memerlukan pertolongan dia tolong dan beliau adalah orang yang sangat rajin berkerja, mesra dengan orang ramai.Tapi satu saja tabiat buruknya adalah merokok. 

Selepas bebrapa tahun berkahwin (aku xingt bila dah dia kahwin), beliau masih lagi belum mendapat zuriat, sedangkan adiknya yang baru satu tahu berkahwin sudah pun mempunyai seorang zuriat. Mungkin ada sahabt tidak tahu yang sebenarnya rokok boleh meyebabkan kita mandul. Situasi ni lebih menyedihkan aku, bila aku lihat isteriya sangat suka dan bergurau senda dengan anak kepada adik suaminya.

Ya Allah, kasihannya.....Jadi kepada lelaki yang merokok hentikanlah, jikalu anda tidak kisah dengan diri anda fikirkanlah tentang Si dia yang sedang menunggu anda. Mungkin merokok itu menampakkan macho laa bagi lelaki tapi semua itu hanyalah sangkaan anda sendiri je....kalau tak percaya trylah tanya orang disekeliling anda, apa yang diorang cakap.

Oh ya...lupa nak bagitau yang semasa dalam perjalanan pergi daftar masuk univesiti, aku terdengar satu statement dari sebuah siaran radio menyatakan " Dalam satu hari perbelajaan untuk rokok bg setiap individu di Malaysia mencecah 60 juta lebih (rasenye xingat mana tp yang confirm berpuluh juta).

Sedarlah wahai sahabat, Berpuluh juta itu sangat banyak dah laa dalam satu hari.....alangkah indahnya dunia kalau kita gunakan duit itu utuk tolong saudara-saudara kita yang sedang dilanda masalah....Aku pernah terdengar seorang sahabt aku yang menyatakan rokok ni dapat menghilangkan stress....mungkin bagi sahabat itu adalah betul tapi bagi aku cara untuk menghilangkan stress adalah RETURN TO UR GOD....tidak kiralah sejauh mana anda sudah terpesong UR GOD ALWAYS WITH U EVERYTIME AND EVERYWHERE

Untuk kesimpulanya, hentikanlah merokok. Just close your eyes and tanya hati anda "adakah aku perlukan rokok lebih dari allah"...ingatlah orang tersyang sebelum melakukan satu sedutan....setiap sedutan bagaikan ratusan air mata saudara kita yang memerlukan pertolongan...JUST THINK ABOUT...

**** SAYA PILIH TAK NAK MEROKOK****
***SAYA SAYANG DIRI SAYA***
**SAYA PILIH UTM**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

THANKS

THANKS