JOM JOIN

Isnin, 24 September 2012

KEPIMPINAN DAN PEMILIHAN

Aku toleh kiri, aku toleh kanan dan kenudian aku pusing belakang, kelihatan bergantungan poster-poster calon-calon yang bakal bertanding tidak lama lagi. Memang calon-calon yang bertanding bersemangat, so teruskanlah semangat anda semua hingga ke akhir hayat bukan akhir pilihanraya sahaja.

Kali ini aku hanya ingin kongsi sikit ilmu tentang kepimpinan yang aku belajar selama ini. Apa itu pemimpin??? Seorang pemimpin boleh diibaratkan sebagai akar sebatang pokok jika rosak akarnya maka buah-buahan yang dihasilkan juga turut rosak. So disini aku bukan ingin menuding jari kepada sesiapa pun, aku just nk kongsi pandangan aku terhadap kepimpinan.

Kepada calon-calon yg akan bertanding or bakal jadi calon tahun akan datang, fikir-fikirkanlah just close ur eye n think "ADAKAH AKU MENJADI PEMIMPIN HANYA UNTUK MENDAPAT NAMA" OR "ADAKAH AKU MENJADI PEMIMPIN HANYA SUKA-SUKA"....fikirlah wahai pemimpin or bakal pemimpin kerana anda diibaratkan orang yang memikul sebuah gunung yang besar dan berat. Jawatan sebagai pemimpin ini bukanlah mainan semata-mata kerana iman syafie ada bertanya kepada anak muridnya "Apakah yang paling berat didunia" setelah semua anak muridnya tidak dapat menjawab, maka iman syafie menjawab "benda yang paling berat didunia adalah amanah"....So ingatlah kisah ini..

Aku pernah terdengar yang pemilihan pemimpin perlu lihat pada pengalamannya. Aku tidak berapa setuju dengan statement ini kerana  ilmu yang dimiliki perlu juga perlu dititik beratkan. Maksud ilmu yang aku katakan adalah fahaman mereka terhadap agama. Pengalaman mungkin dapat mengajar kita tapi agama mampu menyempurna kepimpinan itu. Jika seorang pemimpin itu mempunyai banyak pengalaman tentang kepimpinan tapi cetek dalam agama nescaya akan runtuhlah keperibadian pengikutnya mungkin bukan sekarang tapi pada masa akan datang.

Baiklah kita pindah posisi dari seorang pemimpin kepada seorang pengikut, mungkin ada yang berkata "buat apa pilihanraya , nanti asyik bergaduh saja baik aku buat kerja aku sudah". Mungkin betul katanya tapi ingat mengundi adalah salah satu tugas kita juga kerana dalam kehidupan kita perlukan seorang ketua sebagai wakil, then untuk pilih ketua mestilah kena buat undian. So fikir2lah wahai sahabat kerana satu undi anda mampu mengubah segala-galanya.

Walaubagaimanapun sebelum mengundi, ingatlah beberapa perkara ini sebab ini penting untuk masa depan kita :

  • Undilah orang yang betul-betul layak untuk memimpin 
  • Jangan sesekali ingat hanya dengan pengalaman sudah sempurna seorang pemimpin itu kerana keperibadiannya terhadap Allah dan agam islam perlu diambil kira.
  • Jangan mengundi kerana orang yang kita undi itu banyak menolong kita or sahabt kita
  • Jangan kita sesekali mengundi kerana terikut-ikut dengan kawan
  • Undilah seorang pemimpin yang MEMPERJUANGKAN ISLAM
Peringatan diatas adalah dari pandangan aku dan sekrang ini pula peringatan dari senior aku :

Bukan sahaja calon yang mesti memiliki ciri-ciri kepimpinan menurut islam malahan pengundi juga mesti memiliki ciri-ciri yang sama antaranya:

  1. Setiap pengundi mesti menyedari dan yakin bahawa undi mereka akan dipersaksikan di akhirat
  2. Pengundi adalah "saksi dikalangan manusia" maka mestilah ia memberikan persaksian atas nama Allah SWT
  3. Pengundi mestilah memberikan persaksian yang adil mengikut kaca mata islam
  4. Pengundi wajib membebaskan diri mereka daripada kongkongan hawa nafsu diwaktu mengundi supaya tidak berlaku zalim pada persaksiannya
  5. Wajib mengetahui dengan yakin tentang persaksiannya terhadap calon yang dipilih
  6. Wajib memberikan undi kepada calon yang akan memberikan persaksian yang baik diakhirat
  7. wajib menyakini barang siapa yang menyembunyikan persaksiannya samada dengan mengundi calon yang tidak layak atau tidak mengundi dalam keadaan ia tahu tentang keadaan atau akhlak calon yang bertanding, maka berdosalah hatinya.

So sebagai kesimpulannya, kepada bakal pemimpin jangan sesekali mahukan jawatan hanya sekadar ingin mendapat nama atau ingin menguasai sesuatu selain dari agama islam. Andai kata niat anda jauh dari jalan allah maka cepat-cepatlah kembali kepadanya sebelum terlambat dan BERJUANGLAH UNTUK AGAMA ISLAM...

Kepada pengundi, pilihlah seorang pemimpin yang layak kerana segalanya BERADA DIHUJUNG JARI ANDA. Andai kata anda tersilap pilih pemimpin, maka bukan sekadar kemusnahan yang kita alami tapi mungkin juga mendapat dosa....KUNCI DALAM PEMILIHAN ialah Pilihlah pemimpin yang memperjuangkan AGAMA ISLAM dan HAK-HAK KEMANUSIAAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

THANKS

THANKS